Zastavování představení Kotlebou návratem totalitních praktik?

Zastavování představení Kotlebou návratem totalitních praktik?

V médiích se poslední týdny šíří panika kolem rušení divadelních představení M. Kotlebou. Zní to sice děsivě, ale při zkoumání detailů, se jejich rušení zdá být legitimní.

Nebudu více zmiňovat jaká silná slova byla použita o „zákazu“ některých divadelních představení, protože jich je už mnoho na internetu a médiích.

„Odešli jsme z jeviště. V tom šoku jsme nedokázali jinak zareagovat. Dnes nám přerušili představení, a co udělají zítra? Přišijí nám hvězdy?“ klade si otázku Vagadayová.

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/397743-kotleba-ukoncil-divadelni-predstaveni-nelibilo-se-mu-jak-herci-mluvi.html

Panický tón mi ale zní dost pokrytecky až arogantně proti jiným umělcům.

Nechci dělat nutně ďáblovi advokáta, ale extrémistická image, kterou se média či někteří umělci snaží Kotlebovi naroubovat, si myslím zaslouží korektivní komentář.

Ve skutečnosti Kotleba zrušil některým divadelním spolkům dotace. Tedy nejde o to, že by bránil provozování multikulturní aktivity těchto divadelních spolků, ale ne tím že budou dostávat milionové dotace z veřejného rozpočtu.

A pokud se Kotlebovi nezdály výrazy jako „slovanské hovno“ apod., tak opět může ze své demokraticky zvolené pozice zasáhnout rušením dotací. Sic v jednom případě přerušení přímo představení během jeho průběhu (ačkoliv si ho sám objednal) je asi za čarou.

Představení, které přišlo o dotace (bylo "zakázané"). (bernardus-media.gloria.tv)
Představení, které přišlo o dotace (bylo „zakázané“). (bernardus-media.gloria.tv)

Obecně tyto dotace umělcům jsou problematické, protože sice může být skutečně problém dané umění finančně provozovat, ale co se řeší tím, že některým dá stát miliony Kč nebo i EUR, a jiným umělcům nedá nic? Řešením by spíš mělo být, aby finanční blahobyt veřejnosti jako takové byl na dost vysoké úrovni, aby se nikdo do finanční úzkosti snadno nedostával, ať už se živí čímkoliv.

Kotlebovy pohledy na ideje multikulturalismu nejsou totiž specifické jen pro něj, ale rostoucí většina společnosti se cítí skutečně konceptem multikulturalismu být zrazena. Dělat z Kotleby jakéhosi nacistu pokřivováním informací kolem něj, vytváří spíš pochyby, že je to vůbec nácek. I když kdo ví, jestli se z něj skutečně může nějaký vyklubat. Do té doby ale operujme s fakty.

Tedy můj Úřad pro korekci mediálních nesmyslů zde koriguje informace, že nejde o žádné zákazy představení. Jen možná ozdravný vzduch v dotační politice.

Ostatně právě dotační politika, je co jsem slyšel, velké téma Kotleby. Např. jak myslím správně zmiňuje, proč stát dává zahraničním společnostem peníze a daňové prázdniny, zatímco domácím podnikatelům nepomůže? To je stejný princip. Toto téma je ignorováno většinou stran. U umění je to podobné. A tak peníze dostane např. Tom Cruise kvůli natáčení Mission Impossible v Praze. Dotační politika jako taková je zřejmě obecně novodobé dogma, které by mělo být zrušeno plošně.

A neplést si multikulturalismus jako opakem k rasismu a xenofobii. Multikulturalismus jako pojem se v praxi ukazuje být spíš rasismem a xenofobií naruby, kde Černí jsou lepší než Bílí, ženy lepší než muži, nebo jsou například zvýhodňováni nelegální imigranti před vlastními bezdomovci ( a že jich tu sami máme dost a stát na ně s***, a to řada z nich řadu let poctivě platila daně, a pak přišli o práci a utopila je exekuční mafie apod.)

Kotleba může být klidně budoucí vůdce neonacistických skupin, ale operujme s fakty. Nemusím souhlasit, čemu všemu bude rušit dotace, ale zatím jsem neviděl nic dokazujícího nástup totality, jaký opět naznačuje plašení kolem Kotleby. Komunisti nezakazovali hry tím, že by jim rušili dotace.

Nakonec posuďte „zakázaný“ festival (nechci si hrát na puritána, ale uniká mi, proč by právě toto mělo být financováno z veřejných prostředků resp. proč by v případě negativního stanoviska mělo jít o omezování svobody):




Podobné články

3 Komentáře “Zastavování představení Kotlebou návratem totalitních praktik?

  • Vagadajová je obyčejná komediantská hysterka. Co herečtí ulejváci čekali? Že lidé budou obdivovat šunt? Slováci jsou celkem rázní, tedy alespoň ti, které znám. A netají se tím, že jsou rádi, že se konečně našel někdo, kdo dá Slovensku alespoň naději na tu starou dobrou slušnost, co se dnes už nenosí. Takové hry, knihy, filmy – už měly být dávno zavrhnuty. Nejsem pro totální zákaz, ať si každý přečte, poslechne a podívá se, na co chce. Ale dělat z toho umění? Brrr. A u nás – je to snad lepší? Copak třeba Havlovy hry jsou nějaké kulturní dědictví? Proboha. Fascinovaně koukat na ožralecké orgie Landovského při Audienci? Třepat se na lístek na Odcházení? A pak z výplodů takového povaleče udělat téma na maturitní deník? No potěš pánbů nad výběrem a doporučením povinné četby z ministerstva školství. I u nás by byl sem tam Kotleba třeba.

  • · Edit

    Kotleba se s tou dekadentni neomarxistickou pakazi srat nebude. Dobra prace.

  • Další příživníci odstaveni od korýtka, jen tak dál. Kdyby to mělo skutečnou hodnotu, udrží se to i bez dotací.

Zanechte odpověď

Or

Váš e-mail nebude zobrazen. Označené pole vyplňte *

*