Richard Wagner by žasl, jak se jeho opera Parsifal stala islámským hitem, když místo břišních tanečnic se na scéně objevily..

Richard Wagner by žasl, jak se jeho opera Parsifal stala islámským hitem, když místo břišních tanečnic se na scéně objevily..

 k radosti ombudsmanky Šabatové muslimky, rajské černooké panny v nikábech a hidžábech…

Je to přímo tradice, aby se během každoročních Hudebních slavností v Bayreuthu na počest skvělého komponisty Richarda Wagnera neudála nějaká provokace či skandál. Stalo se tak i letos, kdy se na scéně objevila inscenace jeho veledíla Parsifal, tedy epos německého středověku, opery čerpající z legend o Svatém grálu.

Ani to však nebylo nic pobuřujícího, kdyby se na scéně neobjevily místo polonahých břišních tanečnic svádějící Parsifala, jejich kolegyně v nikábech a hidžábech, přičemž se celý děj odehrával v kostele uprostřed iráckého Mosulu, obleženého teroristy IS-DAEŠ… A v tomto nervózním duchu se neslo zahájení každoročních slavností v Bayreuthu, které jsou v tomto německém městě věnovány výhradně tvorbě Richarda Wagnera.

parsifal

parsifal2

Všichni však pocítili změnu; pod takzvaným Zeleným vrchem, kde se nachází festivalové divadlo, letos stály policejní zátarasy. Odmítnutý žadatel o azyl se totiž odpálil před týdnem večer v bavorském Ansbachu bombu a zranil 15 lidí. Sám při explozi přišel o život. Podle policie šlo o 27letého Syřana… Milovníci Wagnera a snobové ve společenském oděvu tak museli na Zelený vrch stoupat pěšky, dámám policisté prohledávali kabelky, žádné jiné zavazadlo u sebe nesměl nikdo mít, ani polštáře na tvrdé židle; a to je co říct, jelikož některé Wagnerovy opery trvají i čtyři a více hodin….

Zrušen byl tradiční červený koberec pro německé celebrity a politiky, stejně jako recepce, která po zahajovacím večeru vždy následovala. Letos bavorská vláda uvedla, že její zástupci se recepce z pochopitelných důvodů nezúčastní, neboť chtějí rovněž uctít památku devíti lidí zavražděných minulý týden v Mnichově německým mladíkem íránského původu, tedy islamistou, jehož oslavě byl v podstatě věnován i „novodobý“ Parsifal…

policie 5

Vše hlavně kvůli inscenací Wagnerova Parsifala, tedy opery čerpající z legend o Svatém grálu. Jde o epos německého středověku, kdy mladík Persifal pozvolna přesáhne pozemské chápání pojmu rytíře, aby nakonec, navzdory mnoha pochybnostem, bolesti a zkouškám, mohl být díky svému čistému a hrdinnému snažení korunován za krále Grálu. V opeře se napůl rozbořeným kostelem procházejí vojáci a arogantně ignorují strážce Grálu, zatímco všechny ženské postavy vystupují s přikrývkami hlavy nápadně připomínajícími muslimské závoje nikáby. Kvůli tomu německý tisk dopředu varoval, že by inscenace mohla urazit muslimy, nebo pozůstalé obětí islamistických teroristických útoků…

Jonathan Meese

Jonathan Meese je německý performer, akční umělec a divadelník. V roce 2013 se stal notoricky známým pro svá nacistická gesta a inscenování oper Wagnera mu bylo zakázáno… Foto: Reuters

Temnou postavou opery je čaroděj Klingsor, vládnoucí kouzelnému údolí se zahradami „květinových dívek“. Jejich úkolem je odvádět rytíře Grálu od jejich služby. A Klingsor je v nové inscenaci představen jako fetišista, který neví, zda se stát muslimem či ne, kterým směrem si má rozvinout svůj modlitební kobereček, aby se klaněl k Mekce. Přitom tajně sbírá biče a kříže, který mu též poslouží jako vibrátor… K čemu a jak, to se ani neptejte..

Richard Wagner

Zkrátka Richard Wagner by se cítil jako doma, odjakživa prosazoval antisemitismus. Z tohoto důvodu se při stém výročí nejprestižnějšího hudebního festivalu, kdy zazněla Wagnerova opera Tannhäuser, ale i poprvé díla židovských umělců, jedna z izraelských houslistek odmítla odjet na festival se slovy: „Byla jsem se podívat v Majdanku a nedokáži si představit, že bych mohla hrát v Hitlerově oblíbeném Bayreuthu…“

Izraelci však zákaz uvádění Wagnerovy hudby, jež se stala hymnem hitlerovských vojsk, sice před několika roky zrušili. Přesto se pořád uskutečňují kdysi Hitlerem v duchu německého nacismu znovu iniciované Wagnerovské festivaly v bavorském Bayreuthu, v divadle, které postavil sám Richard Wagner, duchovní otec německého nacionalismu.

Kvalitu hudby skladatelského génia však nelze opomenout, navzdory mindrákům lidské zrůdy zvané Hitler. Jeho ctitelem by jistě byl i H. S. Chamberlain, jenž se v roce 1908 oženil s Wagnerovou dcerou Evou a šířil nadšeně antisemitismus svého tchána. Ten propagoval myšlenku, že „židovství samo o sobě je neschopné, jak svým zevnějškem, svou řečí, ale především svým zpěvem, který se odvažuje nazývat uměním“…

merkelova v robe

Mezi hosty se loni objevila i německá kancléřka Merkelová, aby své němectví odkojené mj. funkcí svazačky NDR v socialistické mládežnické FDJ… Foto: Reuters

Ve svých „Základech devatenáctého století ((Die Grundlagen des neunzehnten Jahrhunderts)“ psal Chamberlain o “skvělé nordické rase” a neschopných lidských “křížencích” zvaných Židé. Wagner pak sám vydal elaborát „Das Judentum in der Musik – Židovství v hudbě“. Zostudil v něm mezi jinými Mendelssohna či Offenbacha a nechal je vyškrtnout ze seznamu německých komponistů. Asi zapomněl, že nejvíce zhudebňovanými básnickými texty v dějinách evropské církevní hudby byly hebrejské žalmy z 2. století p. n. letopočtem. Wagner byl bezesporu brilantní skladatel, proto Adolf Hitler miloval jeho hudbu, kterou se nechal inspiroval k antisemitismu a k sepsání svého boje Mein Kampf.

Bayreuth, malé městečko v Bavorsku, se tedy každé léto stává místem, kam se sjíždějí znalci a milovníci díla Richarda Wagnera. Podmínky k tomu dal sám skladatel, když zde nechal vybudovat divadelní budovu, tzv. Festspielhaus, který vyhradil pouze pro provozování svých vlastních děl. Stavbu divadla financoval z velké části bavorský král Ludvík II. Když zde byl tři roky po smrti Richarda Wagnera 13. srpna 1886 poprvé uveden „Prsten Nibelungů“, byl přítomen německý císař Vilém I. a bavorský král Ludvík II. Pravicoví němečtí nacionalisté byli přitahováni zejména mysticismem některých Wagnerových oper. Jeho dílo bylo již za císařství a především později za dob nacionálního socialismu vynášeno do oblak. Zvláště pro jeho protižidovská nenávist padl do oka Hitlerovi…

První veřejný a předem ohlášený koncert Wagnerovy hudby v Izraeli měl justiční předehru. V úterý 24. října 2000 odmítl telavivský obvodní soud koncert v Rišon Lecijon zakázat, jak to požadovali přeživší holocaust. Alibistický argument židovského soudce zněl: „svoboda výrazu vyžaduje vyslechnutí a prodebatování širokého spektra názorů a že přeživší holocaustu nebudou koncertem přímo dotčeni“… A v pátek 27. října koncert skutečně proběhl, ne však bez potíží.

Hned na počátku vstal v auditoriu osmdesátiletý muž, který přežil holocaust a roztočil nad hlavou plastikovou řehtačku. Celý incident ukončil jeden z uvaděčů, který muži rušivý nástroj vzal. Ten pak na otázku, proč s sebou přinesl řehtačku, odpověděl: „Protože jsem nesehnal bombu.“ Faktem je, že poslouchat 4 až 14hodinové koncerty Wagnerových skladeb je mírně řečeno nad možnosti běžného lidského organismu.

rachel bock

Tel Aviv – MVDr. Ráchel Bock se svojí zpívající sestrou… Snímek Břetislav Olšer

„Neformální bojkot děl Richarda Wagnera trvá hned od založení státu Izrael v roce 1948. Nicméně rozhlas a televize tento bojkot uvolnily již koncem 80. let a příležitostně Wagnera vysílají. Pokus o první živou produkci se datuje rokem 1981, kdy Izraelský filharmonický orchestr zahrál Wagnera jako přídavek. jeden uvaděč, rovněž přeživší holocaust, naopak vylezl na pódium, odhalil hruď a ukazoval jizvy způsobené nacisty…“ vzpomínala MVDr. Ráchel Bock, když jsme spolu byli na koncertu z děl mj. Antonína Dvořáka v Tel Avivu.

Napětí však v tomto ohledu povoluje, o čemž svědčí vyjádření Daniela Barenboima, což je židovský pianista a dirigent: „Hitler a Wagner by se museli obracet v hrobě.“ řekl a komentoval tak skutečnost, že izraelský židovsko-arabský orchestr pod jeho vedením odehrál skladby Richarda Wagnera v berlínském amfiteátru Waldbühne, kde během Olympijských her v roce 1936 vzdávali němečtí atleti hold Adolfu Hitlerovi. Naproti tomu Dov Šilanski, bývalý mluvčí izraelského parlamentu, tvrdí, že zákaz Wagnerovy hudby v Izraeli by měl trvat tak dlouho, dokud její hraní bude rušit spánek jediné stařenky.

wagner

Velké a bolestné téma Wagnerovy rodiny je její role v éře nacionálního socialismu 30. let. Wagnerovi potomci pěstovali nejužší možné kontakty s nacistickými pohlaváry, vnuci Wolfgang i Wieland osobně znali Adolfa Hitlera a říkali mu Strýček Wolf. Hitler navázal těsné kontakty s rodinou, jelikož si velmi dobře uvědomoval případný propagandistický význam festivalu, který byl věnován památce jeho nejmilovanějšího skladatele. Ještě téhož roku skončil Hitler ve vězení a rodina Wagnerů dělala vše pro jeho propuštění, což jim nikdy nezapomněl.

„Počátkem července 2001 hostoval v Jeruzalémě, v rámci Izraelského festivalu, berlínský Státní orchestr pod taktovkou argentinsko-izraelského dirigenta Daniela Barenboima. Měl velký úspěch, ale kolovaly pověsti, že Barenboim chce v závěrečném sobotním koncertu uvést něco z Wagnera. A Barenboim skutečně vystoupil do popředí pódia a oslovil publikum: „Kdo si přeje slyšet Wagnera?“ Vzápětí dodal, že chápe ty, kterým to vadí, ale proč by měla tato menšina vnucovat názor většině? Rozhodnutí nechává na publiku. Poté se skutečně pár lidí zdvihlo a odešlo, mimo jiné za výkřiků „fašisto!“ a „jeď domů!“…

Vyprávěl mi se zanícením vášnivý milovník klasické hudby Chanan Ron z Haify; v Buzuluku u československé armádní brigády generála Svobody se stal radistou, v Izraeli díky tomu byl pak dvacet roků u Mossadu. Uznává hudbu Wagnera, ale jen hudbu…

chanan ron

Tel Aviv – Chanan Ron (vlevo) se svým přítelem Peterem Bachrachem… Snímek Břetislav Olšer

Ti, kdo zůstali, vyslechli předehru k Wagnerově opeře Tristan a Isolda podle vlastního rozhodnutí. Na druhý den se to posluchačům rozleželo. Nenachystal na ně Barenboim past? Nevyužil festivalové pódium pro vlastní exhibici? Uvedení Wagnera odsoudil i tehdejší ministr vědy a kultury Matan Vilnai, a již zesnulý premiér Ariel Šaron a exprezident Moše Kacav. Manipulace, jakou provedl Barenboim, byla zákeřná, neetická a nefér vůči publiku i orchestru…

ariel saron

Jeruzalém – bývalý izraelský premiér Ariel Šaron v roce 2003 při mimořádných volbách do knessetu… Snímek Břetislav Olšer

„Každý den posloucháme hudbu. Máme kvalitní zařízení a hlavně přes pět stovek „cédéček“. Převážně s vážnou hudbou. Mám rád Schuberta a Mozarta. Ale nesmím poslouchat Bacha. To je pak na prvním místě on. Facinuje mne hudba, která mě osloví, zahřeje někde tady uvnitř. Nesmí mi ale z ní naskakovat husí kůže,“ prozrazuje mi Chanan Ron a otevírá několik zásuvek v obýváku. Jsou beznadějně naplněny CD. „Máme už mnoho let předplatné na koncerty Symfonického orchestru v Tel Avivu. Šest symfonických a šest komorních. Je to vždycky svátek. Nádhera…”

A kdo by v židovském státu nevěděl, že dne 7. ledna 1936, 12. Tevet 5696, se uskutečnil inaugurační koncert Izraelského filharmonického orchestru. Hrálo tehdy 75 židovských hudebníků z velkých evropských orchestrů, kteří uskutečnili alíju. Úvodní koncert „Palestinského orchestru“, jak se tehdy jmenoval, dirigoval Arturo Toscanini, který uprchl před fašismem ze své rodné Itálie.

Toscanini tehdy řekl: „Dělám to pro lidstvo…“ Izraelská filharmonie si získala pověst jednoho z nejpřednějších orchestrů světa: Během její existence ji vedli Isaac Stern, Leornard Bernstein, Jehuda Menuhin a Jicchak Perlman. Jeden ze silných okamžiků byl v roce 1991, kdy Zubin Mehta dirigoval orchestr během útoku iráckých raket Scud…

Inu, čas oponou trhl, svět se globalizoval a Židé zčásti Wagnerům a Voltairům odpustili, zčásti zapomněli na dávná příkoří, kromě Hitlera a holocaustu. Jen islám je vůči nim pořád stejně „mírumilovný a slitovný“, kromě bezvěrců, kteří si zaslouží smrt jako ve středověku… Premiéra Parsifala v novém rouchu, co by se jistě líbilo ombudsmance Šabatové, však přililo olej do ohně bavorské zášti vůči vraždícím islamistům v nejen v jejich spolkové zemi… http://www.rukojmi.cz/clanky/276-je-rozdil-mezi-muslimkou-v-hidzabu-a-jeptiskou-v-reholnim-odevu

Zabíjet kvůli Dostojevskému či Wagnerovi?

Odpustili už Židé Wagnerovi či Voltairovi jejich antisemitismus…?

http://www.rukojmi.cz/clanky/202-je-opravdu-islam-jen-trochu-jina-cesta-k-bohu-ze-by-zkratka-zkratka-slysel-jsem-a-sel-do-kolen-po-precteni-textu-daniela-hermana-i-do-mdlob

http://www.rukojmi.cz/clanky/zahranicni-politika/2201-richard-wagner-by-zasl-jak-se-jeho-opera-parsifal-stala-islamskym-hitem-kdyz-misto-brisnich-tanecnic-se-na-scene-objevily-k-radosti-ombudsmanky-sabatove-muslimky-rajske-cernooke-panny-v-nikabech-a-hidzabech




Loading...

Podobné články

Zanechte odpověď

Or

Váš e-mail nebude zobrazen. Označené pole vyplňte *

*