Je Wikipedia součástí dezinformační propagandy?

Je Wikipedia součástí dezinformační propagandy?

Wikipedia je obecně považována za otevřenou, transparentní a většinou spolehlivou online encyklopedii. Přesto se při bližším průzkumu ukazuje, že tomu tak není.

Ve skutečnosti je anglická Wikipedie s 9 miliardami zobrazení stránek po celém světě měsíčně spravována pouze 500 aktivními administrátory, jejichž skutečná identita v mnoha případech zůstává neznámá.

Studie navíc ukázaly, že 80% veškerého obsahu Wikipedie je napsáno pouze 1% všech editorů Wikipedie, což opět představuje jen několik stovek většinou neznámých lidí.



Je zřejmé, že taková netransparentní a hierarchická struktura je citlivá na korupci a manipulaci, přičemž notoricky známí „placení editoři“ najatí korporacemi jsou pouze jedním příkladem.

V roce 2007 vědci také zjistili, že jeden z nejaktivnějších a nejvlivnějších správců anglické Wikipedie, nazývaný „Slim Virgin“, byl ve skutečnosti bývalým britským zpravodajským důstojníkem.

Nedávno se ukázalo, že další vysoce plodný editor Wikipedie pod falešným názvem „Philip Cross“ je spojen se zpravodajskými službami Spojeného království a několika hlavními mainstreamovými novináři.

V Německu byl jeden z nejagresivnějších editorů Wikipedie po dvouleté soudní bitvě odhalen jako politický operativec, který dříve působil v izraelské armádě jako zahraniční dobrovolník.

Dokonce i ve Švýcarsku byli neidentifikovaní vládní zaměstnanci přistiženi při mazání údajů ve Wikipedii o švýcarské tajné službě před začátkem veřejného referenda o agentuře.

Mnoho z těchto osob na Wikipedii edituje články téměř celý den a každodenně, což naznačuje, že se jedná o vysoce oddané jedince nebo ve skutečnosti je to řízeno skupinou lidí.

Články editované těmito osobami navíc nelze snadno revidovat, protože výše uvedení administrátoři mohou vždy změny vrátit, nebo jednoduše blokovat uživatele, kteří nesouhlasí.

Zdá se, že hlavním cílem těchto skrytých kampaní je protlačit západní a izraelské vládní postoje a ničit pověst nezávislých novinářů a politiků.

Články, které jsou touto manipulací nejvíce ovlivněny, zahrnují politická, geopolitická a určitá historická témata a také biografie nekonformních akademiků, novinářů a politiků.

Snad není překvapením, že zakladatel Wikipedie Jimmy Wales, přítel bývalého britského premiéra Tonyho Blaira a „mladý vůdce“ fóra v Davosu, tyto operace opakovaně bránil.

Když už mluvíme o Davosu, Wikimedia sama shromáždila bohatství ve výši více než 160 milionů dolarů, na které z velké části nepřispěli líní studenti, ale velké americké korporace a vlivné nadace.

Navíc, americké sociální sítě a video-platformy stále častěji odkazují na Wikipedii, aby se zabývaly „kontroverzními“ tématy nebo proti nim bojovaly. Odhalení diskutovaná výše mohou snad pomoci vysvětlit proč.

Informátor NSA Edward Snowden již také před časem odhalil, jak tajní agenti manipulují s online debatami, a nedávno se vrchní výkonný pracovník sociální sítě Twitter ukázal jako „psyops“ důstojník britské armády.

Abychom přidali alespoň určitou míru průhlednosti, němečtí vědci vyvinuli bezplatný nástroj webového prohlížeče s názvem WikiWho, který umožňuje čtenářům barevně označit, kdo editoval co na Wikipedii.




Reklama

loading...
Loading...

Reklama

Podobné články

Zanechte odpověď

Or

Váš e-mail nebude zobrazen. Označené pole vyplňte *

*