Hatem Berrezouga – z muslimského radikála liberálním muslimem?

Hatem Berrezouga – z muslimského radikála liberálním muslimem?

Asi nejznámějším českým muslimem dnes je Tunisan Hatem Berrezouga, který se dnes prezentuje v podobě liberálního muslima. Přesto mám u jeho osoby jistou pochybnost, která souvisí s jeho obhajováním předního českého islamisty.

Dnešního muslimského blogera na Idnesu Hatema Berrezougu jsem poznal před víc jak 10 roky. Tehdy žil v Olomouci se svou muslimskou manželkou, českou konvertitkou, ale zároveň objížděl české mešity a modlitebny a vedl přednášky, které byly velmi radikální. V Brně například vedl bojovné přednášky proti soužití sunnitských a šiítských muslimů v mešitě na ulicí Vídeňské. Kázal tehdy pro vyhnání šiítských muslimů z mešity – což se mu dnes splnilo a šiítští muslimové mají modlitebnu v Brně – Králově poli.

Hatema tehdy podporovali někteří lidé z vedení Islámské nadace v Praze v čele s Vladimírem Sáňkou. Naopak předseda islámské nadace v Praze Lazhar Maamri byl proti Hatemovi a jeho radikálním přednáškám a snažil se mu v nich zabránit, ale byl přehlasován Vladimírem Sáňkou a jeho spojenci v Islámské nadaci.

Hatem snil o tom, že vybuduje v Olomoucí mešitu v niž bude kázat pravý islám založeny na radikálním tauhidu (islámský termín pro monoteismus) a strašně obdivoval salafistický výklad islámu ze Saúdské Arábie. Ale jeho radikalismus a rozdmýchávání konfliktu sunnitu proti šiítským muslimům a jeho boj za radikální tauhid proti všemu co v islámu považoval za skrytý širk (islámský termín pro mnohobožství, přidružování), čímž se tehdy notně podobal dnes tak nechvalně známým muslimům z Islámského státu, byly problémem.

Ve všem tom jej podporoval místopředseda Ústředí muslimských obcí Vladimír Sáňka a ti dva byli velkými spojenci. Hatem byl členem skupiny, která připravovala knihy předních teoretiků islamismu, včetně knihy kvůli které zasahovala policie v českých mešitách a kvůli které stojí dnes Vladimír Sáňka před soudem. Hatemovo jméno je v těchto knihách uvedeno jako spoluatora kontroly překladu.

Kvůli Hatemově radikalismu vznikl tehdy před víc jak 10 roky konsenzus mezi mnou, části představitelů mešity v Praze a dalšími lidmi ze strany českých úřadů a na šéfa českých muslimů Muneeba Hassana Alrawiho a vedení Islámské nadace v Praze byl učiněn nátlak, aby Hatemovi zabránili pokračovat v radikálních kázáních a odstranili ho z vedení přednášek právě kvůli jeho radikalismu. Jako poslední kapka posloužila aféra s jeho radikálním projevem proti brněnským šiítum, kterým v pražské mešitě při přednášce vyhrožoval fyzickým střetem.

Hatem byl odstraněn a on se urazil a odešel i ze skupiny překládající knihy a na víc jak 10 let zmizel ze života muslimské komunity. Objevil se opět až po onom slavném zásahu policistů v pražské mešitě, když začal psát blogy na Idnes.cz a začal se prezentovat jako umírněný a liberální muslim.

Hatem se prezentuje v české veřejnosti jako liberální reformní muslim. Dokonce o tom bude na pozvání Evropských hodnot a TOP09 přednášet v českém parlamentu 16 února 2017, podrobnosti zde.

Víc jak 10 roků jsme o Hatemovi neslyšel a nevím tedy co se dělo v jeho hlavě a jestli opravdu pochopil špatnost islámské ortodoxie a proto se stal liberálním muslimem nebo jestli má jiné důvody. A proto jsem se k němu a jeho roli v islámském radikalismu v českých mešitách nevyjadřoval.

Ale staly se určité věci, které mne vedou k tou, abych toto všechno veřejně napsal a položil si následující otázky:

  1. Proč Hatem u soudu s Vladimírem Sáňkou obhajuje nejen knihu předního teoretika islámského extremismu, přesněji salafismu, ale dokonce obhajuje samotného Vladimíra Sáňku a snaží se z něj učinit “užitečného idiota” osob stojících za českými mešitami? Proč bagatelizuje riziko islámského extremismu s dílny autora knihy Tauhid a aktivity Vladimíra Sáňky, které dlouhé roky zasévaly v pražské mešitě extremismus mezi české muslimy?
  2. Proč Hatem z islámského extremismu obviňuje ty osoby z vedení pražské mešity, které se naopak snažily bránit šíření islámského extremismu Vladimírem Sáňkou, a před deseti roky i samotným Hatemem?

Otázek by bylo více, ale tyhle dvě považuji za nejzásadnější. Snad nám na ně odpoví jednou sám Hatem, ale do té doby má určité pochybnosti o jeho záměrech a bojím se, aby jeho strategie nebyla stejná jako strategie umírněných islámistů, kteří se před evropskou a českou veřejností snaží vypadat umírněně a uvnitř komunity prosazují ve skutečnosti radikalismus. Na této bázi “dvou tváří” například fungoval a funguje Vladimír Sáńka. A také si říkám, jestli Hatemovy útoky na určité lidi ve vedení pražské mešity nejsou jen snahou pokusit se vyvíjet tlak na odstranění lidí, kteří brání šíření radikálnímu islámu z dílny Vladimíra Sáňky mezi pražskými muslimy?

P.S. K případu knihy, jejíž vydání Hatem Berrezouga podporoval a spolupodílel se na něm řekl odborník a extremismus: Kniha, kvůli které je žalovaný muslim Sáňka, vyzývá podle islamologa k nenávisti a Má stejné zdroje jako Islámský stát, uvedl znalec o radikální knize.




Podobné články

Zanechte odpověď

Or

Váš e-mail nebude zobrazen. Označené pole vyplňte *

*