O hnutí Pegida se Česká televize nejprve zmínila velmi kladně a bez jakékoliv předpojatosti. Například podle serveru novinky.cz se jedná o pravicové extremisty, ale není to pravda. ČT1 správně uvedla, že je to demonstrace obyvatel Německa proti salafismu, tedy proti radikálnímu islámu a vůbec proti islamizaci. V následující reportáži a rozhovorech toho večera jste se však mohli dozvědět, že se jedná pouze o patnáct tisíc pomatenců a někým ovlivněných jedinců. A že se vlastně jedná o hlupáčky, kteří podlehli tlaku nějakého radikála, který vystupuje proti islámu. Tedy aspoň se to tak dá zkráceně shrnout.

mediokracie 2

Vlastně šokem byl zřejmě pro televizi pořad Máte slovo, kde v argumentaci lidé na straně islámu prohráli na plné čáře, kde jsme se třeba dozvěděli, že žena má poloviční mozek a že v Šaúdské Arábii lidé ne-islámského vyznání žijí odděleně. Dále nebylo potvrzeno, že ve zmíněném islámském království mohou mít třeba kostely. Slovo došlo jen na modlitebny. A prý je to naprosto v pořádku.

Další velký trapas se stal ve čtvrtek, kdy ČT1 odvysílala reportáž z protestu za přijetí syrských uprchlíků. Protestu se zůčastnilo i více než sto demonstrantů, kteří stáli za rozhodnutím vlády a kteří byli proti přijímání uprchlíků. O nich se ČT1 nezmínila a započítala je mezi účastníky demonstrace PRO. Navíc televize vedla rozhovor s jednou odpůrkyní uprchlíků a tento rozhovor nebyl vůbec odvysílán, neboť i přes svojí vysokou úroveň zřejmě nesplňoval diktát ČT. Na mnohem méně sledovaném kanálu ČT24 i na webu CT24.cz však zmínka o odpůrcích byla. Nechápu, proč byli na jedom kanále zamlčeni a na tom méně sledovaném ne.

Antiruská kampaň vedená snad všemi médii, zřejmě pod těžkým tlakem EU, mi v České televizi vadí také. Je pravda, že ruská intervence je velmi nebezpečná, že anexe Krymu rozhodně nebyl košér a že Putin, jak se zdá, ne příliš dobře zvládá nastalou situaci. A ano, je pravda, že Rusko je svojí mentalitou jiné, divné, zvláštní a že je díky historii, která ještě neokorala, máme právo jako národ nesnášet. Ale hned po pádu letadla okamžitě mediálně masírovat pouze Rusko jako jediného možného viníka, je naprostá předpojatost. Prostor pro další podezření i druhé strany byl opravdu minimální.

A když Rusko poslalo přes dvě stě kamionů, vyvolávala ČT téměř největší paniku, jakmile bylo jen cítit trochu podezření. Je neobvyklé, že konvoj dorazil na území, které je či v tu dobu bylo kontrolováno separatisty. Bylo by ale lepší doplnit informace. Rád bych věděl, kam náklad doputoval, tedy spíše ke komu. Pokud dorazil obyvatelům, a je jedno, zda pro nebo protiruským, zkrátka pokud dorazila pomoc neozbrojeným civilistům, je vše v pořádku. Naopak by se měla média, a tedy i ČT, ptát, proč nejdou vidět miliardové investice EU do konfliktu, proč místo toho toku peněz raději nevyšle podobný konvoj „ukrajinské“ civilní straně. Toho se ale žádný redaktor ČT neptá. EU je krásná a ví, co dělá.

A dalo by se toho najít více. Další oblast je též velmi nápadná. Masáž, kterou ČT1 poskytuje prezidentovi Miloši Zemanovi, je neuvěřitelná. Jako iDnes.cz, Reflex, skoro každý den jedna reportáž a jeden rozhovor s odpůrcem Zemana. Že by rozhovor s někým, kdo by bez emocí vysvětlil, že by si třeba ten pořad v rádiu mohli lidé raději pustit celý a pak soudit? Ne. To my přeci nepotřebujeme. Nemluvě o přesunutí zemanova vánočního projevu z ČT1 na ČT24. Tady se na strach z vulgarismů bát přeci nemusíme. Pokud není člověk ovce, která se nechá snadno přetáhnout na jednu názorovou stranu, slyšel Hovory z Lán celé. A protože slyšel souvislosti, je mu jasné, že o Vánocích taková situace „nehrozí“.


A skvěle se ta kampaň zneužila i proti protestu proti ČT. Jako následek za zpětné vystřežení části monologu Zemana (?!) protestovalo zhruba 200 lidí před budovou televize. Nejen, že ČT pustila do éteru reportáž ze záběry zlízka na pár jedinců, aby nebyli vidět všichni, ale záběry směřovaly převážně na cedulky s nepřímou podporou prezidentovi, které tématicky do protestu zapadaly, ale neměly tam takové suverenní zastoupení jako na záběrech ČT. Pro odpůrce Zemana se tak protest stal bezpředmětným a tím byl částečně dehonestován. Asi by bylo dobré si uvědomit, že ČT protest odvysílala, ale na záznamu na internetu si ji musíte najít sami. Ostatní reportáže mají na stopáži videa své „záložky“, krom této. Chápu, že ty zhruba dvě stovky nejsou nikterak vysoké množství, ale zaprvé pro přijetí syrských uprchlíků protestoval cca stejný počet, zadruhé v televizi ČT odvysílala i jednotlivce, kteří protestují proti Zemanovi. A to není vůbec vyvážené zpravodajství.

Když si představím, že za tohle „rádoby zpravodajství“ já platím, aby se mi televize, která nyní vystupuje proti nepohodlným jako komunisté proti odpůrcům, vysmívala, není mi vůbec do smíchu. Není to v pořádku, aby televize, která je placená z peněženek lidí, těmto lidem lhala. Jak pravil protest proti ČT, každý zákazník má ze zákona nárok vadný výrobek reklamovat. My si platíme ČT a ta je vadná už od svého jádra, žádám tedy nápravu a opravu všech errorů. Máte na to ze zákona čas měsíc, ale vím, že to tak krátce trvat nebude. Jen se ptám, jestli to, že si za takovou „vyváženost“ necháte platit, nepovažujete sami za výsměch. Nebo jste snad s takovým zpravodajstvím spokojeni?

 

Publikováno se svolením autora
Autor publikuje na http://kubasek.blog.idnes.cz